fredag den 3. september 2010

Bestaaet Starter


Med efterårsjævndøgn kun en måne cyklus væk, er det tid til en Roundup af somre produktion. Vi endelig har mulighed for hurtigt modning tomater både i og uden for drivhuset.

Jeg trak den frygtede zucchinis når en nabo sendte nogle fra hendes have - de brombær er dejlige, men ikke zukes-even forklædt som cukes! Så med et par kilo tomater sidde på bænken med (endelig) nogle røde cayennepeber, sidste sæsoner stadig hvidløg lagring godt, og masser af basilikum, jeg lavede min første parti af tomater.

Jeg har endda sat fancy etiketter på dem. Den junk mail sagde, at hvis jeg købte noget fra kataloget jeg ville vinde $ 1000, men det er ikke sandt - men jeg fik 100 nice etiketter. Vi har lidt i hænderne på den easteries i år, men trods en raggy ser haven har vi nok producere til at spise, dele og bevare.

Bønner er tørring klar til beskydning, da vi fik en smule træt af at spise grønne, gule voksbønner var meget produktiv og det andet år jeg vil vokse flere af disse alsidige bønner. Jeg voksede ikke alt for mange græskar i år, men tabel dronningen og Gem squash har det godt og vil holde os lykkelige over vinteren.

Egg planter er lige begyndt at frugt og dreng har vi en afgrøde. Jeg tæller mindst 30 brinjals på to planter - det er stor lille frugter, at jeg bare deles på langs og grill med en smule olivenolie. Så er der Baba Ganoush. Den runde dem bliver rundere og Redskins lige ved at gå frugt, så jeg er spændt på at se, hvad de vil.

Æbler er at trække de træer ned - efter min fatale angreb med beskæring dem sidste år, som resulterede i 5 æbler på 2 træer, jeg har indløst mig i år ved ikke at beskære dem, og de har belønnet os smukt. Masser af plet fri æbler klar næste måned.

Grønne og salat, urter og jordbær, figner med første frugter, løg og skalotteløg, alle bar godt og dens næsten tid til at begynde at tænke på efterår / vinter afgrøder. Gulerødder er blevet sået regelmæssigt som vi kan lide gulerodsjuice. Ved at besejre den regn guderne vi faktisk rejst tre afgrøder.

Hothouse opdatering. Tomaterne har nu nået loftet og er indlæst. Modning er blevet sent, men jeg tror, at vi vil være i stand til at forlænge sæsonen langt ind i vinteren, så jeg er tilfreds med det. Vil tage nogle billeder senere som det regner lige nu.